Julstök


Jag kunde inte hålla mig till imorgon. Släppte pluggandet och drog igång dammsugaren och röjde genom hela lägenheten. Mattor skakades, badrumsskåpet blev rent, golv, soffan...ja, snabbt gick det iaf. Sen ställde jag mig o strök gardiner. Eh, det blev inte riktigt som jag tänkt. De mest bara gled av strykbrädan, men lite mindre skrynkliga blev dem iaf :) Har bytt gardiner i kök och vardagsrum, tagit fram mina tomtar och bytt grytlappar och annan textil. Har tillomed en liten duk på soffbordet :) Mysigt! Måste bara köpa mossa till min ljusstake. Min julstjärna jag brukar ha i fönstret verkar vara förbrukad - dessutom gick snöret  sönder så jag har inte kunnat hänga upp den än. Senare problem. Klarar mig just nu. :)


Kanske kan börja med julbak imorgon istället? Har inte kommit på vad man ska köpa för julklappar ännu, så det kan jag ju vänta med :P Har ni kommit igång med det?

Sitter o bläddrar i min Allers-tidning. (jo, du läste rätt - köper den för korsorden och denna ggn hade de också tips inför jul så det passade ju bra, tyckte jag. Tantvarning I know ;) ) Förra året bakade jag Lussebullar med Kesella i. Blev riktigt gott! Och saftigt. Man kan googla recept.

I tidningen finns också andra tips för en saftig Saffransdeg

1. Lägg russinen i blöt innan de sätts på bullarna - vanliga torkade russin drar gärna åt sig fukt från bullen, vilket gör att den smakar torrare.  (fast vem gillar egentligen varma russin? blöta dessutom....)

2. Tillsätt rumsvarmt matfett istället för smält. Detta smörjer degen bättre och ger en luftigare bulle.

3. Medan bulldegen jäser kan man täcka den lätt med plastfilm, så den inte blir så torr. Glöm dock inte att den fortfarande behöver luft!

4. Baka inte för små bullar. Ju större bullarna är desto saftigare!


Haha, lätt att fjärde tipset var allra bäst ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0