Paralegal, på begäran! =)

Svar på kommentar =)

Hej!
Jag läste i din blogg att du gjort ett test inför paralegal utbildningen för några dagar sedan. jag ska också göra ett sådant test i sthlm om 10 dar. vore kul om du kunde berätta lite om provet. tack! daniella
btw grymma örhängen! :)

KUL MED EN FRÅGA! =)

Självklart ska jag berätta lite. Vet själv faktiskt inte helt riktigt vad jag gett mig in på. Jag har aldrig tidigare läst rättkunskap eller liknande, anser mig själv vara en gröngöling i ämnet men tycker ändå att det verkar väldigt intressant!

När jag kom till KY-akademien här i Göteborg fick vi komma in i en datasal där vi hälsades välkomna och fick sätta oss vid varsin dator. På dem skulle vi sedan göra två test. Ett i svenska och ett i engelska. Svenskadelen innehöll ordkunskap (här är tips att plugga in svåra ord som kan förekomma i lagtexter!) Sedan fick man läsa en text och sedan svara på frågor om den. Inte så svårt, men man får nog läsa igenom både en och två ggr.

Testet i engelska innehöll ordkunskap (också här lite svårare ord, men många som man inte kände igen kunde man gissa sig till - dela upp orden och se vad man kan lösa ut, annars kan man gissa. Det finns fyra alternativ) Läsförståelse med en otroligt enkel text tyckte jag. Men läs igenom och läs igen om man behöver. Frågorna står efter texten, precis som med högskoleprovet, och jag tycker det inte är någon idé att läsa dem först. Utöver ordkunskap och läsförståelse innehöll denna del också grammatik. Var du använder vilken ordböjelse och så vidare. Om det ska vara was eller were, took, taken - men också hur ord stavas.

Testerna var för mig inga problem. Mitt fall blev intervjun.

De ville veta vad det var som lockade med utbildningen, varför jag sökt den, vad jag visste om den och vad jag trodde jag skulle få för arbetsuppgifter när jag var färdigutbildad. Fundera på det! Googla och hör dig för. Jag visste verkligen inte och det kändes som att jag verkligen föll där.

Du har tid på dig och många med mig var färdiga långt innan tiden var över. =)
Förbered dig lite så kommer det gå galant!

LYCKA TILL!!

Kramar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0