Jobbcoach vs Logoped

Jag är just nu i ett skede av mitt liv där jag funderar mkt över framtiden.
Som den språkpolis jag är funderar jag nu om jag kanske istället skulle bli logoped - ni vet en sån där som hjälper folk som har problem med uttal (min lillebror gick hos en logoped när han var liten för han inte kunde säga r) Jag läste lite om det och det verkar väldigt intressant. Löjligt höga antagningspoäng bara - och så kanske man borde göra det där högskoleprovet som jag lite diskret undvikit. Men själva arbetet tror jag hade passat mig jättebra. Få lite mer inblick i hur det kommer sig att man har problem med uttal, svalgproblem, vad man kan göra åt det o.s.v.

Arbetet som jobbcoach däremot verkar vara dels lite enklare att börja med (man behöver tydligen inte mkt till utbildning, dock ska jag fundera på en kurs i beteendevetenskap), att man kan utvecklas lite bredare under arbetets gång och att det ligger lite närmare, och kanhända lite friare. Däremot kanske man får fly till annan ort för att få jobb, så som situationen är här i Göteborg. Men å andra sidan hade det kanske gjort gott. Se ngt nytt, upptäcka andra saker. Arbeta med andra människor.  

Logopedprogrammet är 4 år och innan jag kommer in på det måste jag läsa matte b och göra högskoleprovet. Och kanhända plugga upp annat för att få tillräckligt till antagningspoängen. Lyckas skjuta upp sådant där, men får nog sikta på en kurs till våren.

Just nu lutar det åt jobbcoachingen, men man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0