Studenttider

Idag tar Jesper studenten. Lilla Skrutten. Mitt yngsta syskon.

För nio år sedan var det då dags för mig. Jag hade varit otroligt deppig under en lång tid. Balen hade varit - jag hade tvekat in i det sista, men gick ändå. Biljetten var ju köpt, klänningen inhandlad och limousinen betald.Det blev en hyfsat kul kväll ändå. Trots en viss depression, för mycket jobb, dålig relation eller ingen alls ens till mina bästa vänner och en acne som lyste röd på mina kinder. Tack gode gud för smink! 

Så var det dags för studenten. Vilken panik jag hade inför framtiden! Vad skulle jag göra? Helt tom på idéer. Sommarjobb hade jag - men sen då?  Borde jag börja plugga? Till vad? Jag fick stipendier för bra studieresultat och var väldigt nöjd med det, och stolt - det lyfte mig lite. 

Jag var så fylld av paniken inför framtiden att det tog mig fyra år innan jag började läsa. Under tiden tog jag dock körkort, läste lite extra kurser för att känna efter vad jag skulle tycka var intressant och så jobbade jag, flyttade hemifrån och hade det rätt bra faktiskt. 

Nio år senare känner jag mig ganska nöjd med det jag gjort hittills men kan ändå känna att jag vill resa mer, se mer av världen än vad jag faktiskt gjort. Lillebror bodde hemma tills han fyllde 24. Han har hunnit se mycket! Jag hade nog inte klarat av att bo hemma så länge. Dels för att jag inte hade fått plats och inte fått mitt eget utrymme som jag hade behövt. Vi är en stor familj och där jag sov fanns ingen dörr ens - ett skynke bara och så var man inne på kontoret. Det satt alltid nån vid datorn. Hade inte datorn stått där hade det gått bättre, en hel våning för mig själv. Men det var skönt att stå på egna ben.

Vi har alla olika förutsättningar - ta tillvara på det ni har och gör det bästa av det! Det blir bra, men man får kämpa lite också. Det får alla. 

Grattis till studenten!  Nu börjar livet :) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0